Arkistot kuukauden mukaan: tammikuu 2023

Katrina -teatteriesitys

Aika: lauantai 25.3.2023 klo 13:00
Paikka: Tampereen Työväen Teatteri, suuri näyttämö, Hämeenpuisto 32, Tampere

Ahvenanmaa satakunta vuotta sitten. Nuori Katrina jättää turvallisen kotinsa Pohjanmaalla ja lähtee Johanin matkaan Ahvenanmaalle, haluaa luottaa hurmaavaan suupalttiin. Talollisen tyttärestä merimiehen muijaksi, lapsikatras jaloissa, leipäjauhot tiukassa. Ja silti: katseessa voima ja usko omaan itseensä. Vaatimaton elämä näyttäytyy merkityksellisenä ja suurenmoisena. Kyseessä on kertomus vahvasta naisesta, ylpeydestä, jääräpäisyydestä ja oikeudentunnosta, mutta myös sopeutumisesta ja rakkaudesta perheeseen, jossa aikuistuvat lapset etsivät onneaan ja oikeuksiaan pienen mökin seinät ryskyen. Kyläyhteisöstä, jossa isot isännät ja pienet torpparit elävät eri todellisuudessa. Tilanteista, joita maustaa usein hienovarainen huumori. Ihmisistä, jotka ovat monimutkaisia, raivostuttavia ja aivan ihania.

Kun Katrina ilmestyi 1936, siitä tuli valtava menestys ympäri maailmaa: Se käännettiin yli 20 kielelle ja Akatemian ruotsalaiset jäsenet ehdottivat Salmiselle kolmena vuonna Nobel-palkintoa. Dramatisoinnin pohjana on Juha Hurmeen uusi suomennos vuodelta 2018 ja näytelmän ohjaa Johanna Freundlich.

Esityksen kesto 2 h 30 min (sis. väliajan). Väliajalla mahdolliset tarjoilut jokainen varaa ja maksaa itse, esim. kahvi ja Katrina-leivos 12,50€.

Lipun hinta 49€, eläkeläinen 47€, opiskelija/työtön/alle 16v. 44€

Maksu tulee olla Parviaisten sukuseuran tilillä FI50 5062 0320 2653 60 viimeistään 23.2.2023. Jos maksu ei ole tilillä tällöin, niin varaus peruuntuu.

Sitova ilmoittautuminen 21.2.2023 mennessä Helena Piriselle helena.pirinen@pp.inet.fi tai puh. 050 329 4616

Järjestäjänä on Parviaisten sukuseura ja Voutilaiset-Smolanderit ovat tervetulleita mukaan.